Jdi na obsah Jdi na menu
 


>> Obecné informace

 

Nejdříve je třeba si uvědomit, že dobře klikat vojáka není jen o tom na první den nazbrojit maximální sílu, jde taky o to ji udržet v průběhu celé války. Za druhé je třeba si uvědomit, že klikat vojáka je relativně časově náročné a vyžaduje i jisté nadání. Odehrát zloděje je na pár minut a není zde moc co zkazit, pokud to hrajete alespoň na průměrné úrovni. Magie je náročná na čas, ale tuto úlohu zvládne i vcelku nezkušený hráč. Jen odehrávka vojáků vyžaduje nejen nasazení, čas, ale i trochu toho hráčského umu.

Nejdůležitější věci pro každého vojáka jsou:
1. tahy: Pokud máte tahy dokážete nazbrojit i s menším množstvím zásob a taky si dokážete dodělat infra, které by vám chybělo.
2. infradoby: Ty jsou nutné v průběhu války, je třeba s nimi hodně dobře šetřit a pokud je to jen trochu možné tak si je v průběhu války dodělávat (neplatí pro brouky a gnomy).
3. zásoby: Ty jsou z těchto 3 bodů nejméně důležité, protože je potřebujete pouze na první nazbrojení a po prvním dnu války už si zásoby většinou neužijete jelikož o ně z naprosté většiny případů příjdete nepatelovou magií.

Pár malých rad:
  • Útočníci: Vyplatí se mít generála obchodníka a nechávat si pár obchodníku na lepší odehrávku. Mít co nejvíce draků.
  • Obránci: Vyplatí se generál mág (ne vždy, ale záleží na strategii) a v pozdější fázích války nechávat pár mágů a zásob, abyste byli schopni některá z negativních kouzel odstranit ještě před klikáním (pouze pokud máte magické pakty).



>> Jak nazbrojit

 

Předpokladem úspěšného nazbrojení je mít před válkou trojtah (skřeti 1/58, enti 1/43, všichni ostatní 1/49), co možná největší zásobu infra (max 100%) a samozřejmě zásobu zlata (max 100%). Pokud tomu tak není, bude nutné následující návody mírně poupravit.


U zbrojení je třeba si uvědomit:
  • Kolik času na zbrojení mám (zda můžu zbrojit už dopředu jeden den před začátkem války či kvůli strategie a její neprůhlednosti musím zbrojit až přímo v den války).
  • Jakou úlohu ve válce budu mít (obránce bez magických paktů, obránce s magickými pakty, útočník bez strojů, útočník se stroji, atd. vše se tahá a může připravovat jinak).
  • A jakou rasu mám. Zde jsou asi největší rozdíly každá rasa má trochu jiné nastavení a taky se dá zbrojit jiným způsobem, jsou tam jisté specifické rozdíly.

>> Zbrojíme již den před válkou

 

0. den - den před válkou:
Než začnu klikat: Vyhodím všechny lidi z profesí nechám si tam jen obchodníky, mágy a vědce a dám si všechny ty volné lidi ho hoplitů včetně zlodějů. Zbořím zbytečné budovy tak abychom domy měli alespoň na 80%, nechám si jen budovy pro obchodníky, mágy, vědce, univerzity s efektem kolem 42-46% a taky samozřejmě dračí doupata. Nic jiného není zapotřebí, postavíte si to později. Infra vám sice klesne, ale to si posléze doděláte.

Už můžu klikat: Všechny lidi, kteří vám dojdou dávejte do armády, opět do hoplitů (pozor aby jste měli zapnuté a povolené přesypávání!!!). Takhle vesměs můžete klikat až do 9-10 tahů, pak zrušíte obchodníky (zásob máte dost tak není třeba si je držet) a taky mágy (ještě předtím než je zrušíte si ale na sebe zakouzlíte pracovitost, štěstí a dobrou náladu, pokud máte plodnost tak i ji). Budovy od mágů a obchodníku zboříte a postavíte si:
  • Zednické dílny (počet tak aby se vám tam vešlo 2-2,5 tolik lidí než jakou máte rozlohu).
  • Školy (tak aby jejich efekt s profesory byl 45-60%). Pokud by jste měli málo volných budov, zbořte i univerzity. Už jich taky není tolik třeba.
  • Pokud vám ještě zbývají volné budovy dejte je do domů.
Mágy a obchodníky, které jste propustili dejte do zedníků a pokud jich pořád máte málo, propusťte tolik hoplitů kolik je třeba abychom to byli schopni doplnit. Potom už jenom doklikáte tolik tahů aby vám zbytek nepropadl (tedy 6-7 abychom končili v 17/49, u skřetů 20/58 nebo u entů 15/43). Mezi tím doděláte infra nad 100% a poté taky přesypete většinu zedníků do armády. Teď to necháte stát a zítra v den války to dokončíte. Samozřejmě si kdykoliv zajdete do labyrintu v kterém tahu záleží jen na vás.

1. den - den začátku války:
Máte nachystané a zaškolené zedníky, máte na sobě podporu od mágů z vaší aliance, přeléváte armádu, měli by jste mít 100% infra.

Teď 5-6 tahů kliknete s tím že budete mít 116-122% infrabodů v závislosti na výzkumu. Ze startu dokud nemáte výzkum je třeba udělat infra raději více než aby vám potom chybělo. Zrušíte zedníky a dáte je všechny do armády, v budovách zboříte všechny nepotřebné a necháte jen prostory pro vědce, draky a výcvikové prostory tak aby jejich efekt byl 50-60%.

Pak doklikáte tak aby jste měli 11/49 tahů (prostě 5-6 tahů před koncem klikání, abyste byli schopni ještě zaškolit). V tuhle chvíli propustíte v armádě všechno co nemáte v el2, dáte tolik zlodějů kolik máte nařízeno a zbytek dáte ručně do el2 (v případě že máte mít hoplity ke strojům dáte si hoplity + zloděje a vypnete přeléváni hoplitů, co vám zbývá dáte ručně do el2). Pak už jen 5-6 tahů zaškolujete vojáky a na konci přebouráte gubenát do klasického vojenského nastaveni:
  • 78-85% domů.
  • Školy, výcvikové prostory.
  • Prostory pro mágy, vědce, obchodníky, zedníky + profese na kterých budete ve válce vydělávat.
  • A samozřejmě dračí doupata.
  • Pokud máte mít věže tak i ty.
A tímto zkončíte. Zásob by vám moc zbýt nemělo, infra by mělo být na 100% a více, lidí by jste měli mít tak 108-110% (proto už potom určitě neklikat, abyste o onu populaci opět nepřišli).

>> Výpočty

 

Pro výpočet, kolik infrabodů mě bude stát přebourání gubernátu vezmu v potaz několik parametrů:
- sečtu kolik budov budu přebourávat
- zjistím si kolik mě stojí 1 budova infrabodů (kolonka Budovy - nahoře uprostřed)
- ověřím si jaká je aktuální velikost mého gubernátu (Centrála)
- a beru na vědomí fakt, že při zbourání budov se mi půlka infrabodů z nich vrací zpět

Poté už je samotný výpočet spotřeby infrabodů nesmírně snadný:
(počet budov) * (cena infra) / 2 / (počet landů) = (cena přebourání v %)


Pro výpočet ceny speciální budovy budeme potřebovat znát:
- základní cenu speciální budovy (u oborových budov je to 50000, ostatní k dohledání v Manuálu)
- rozlohu gubernátu (Centrála)
- level výzkumu architektury (Budovy / Výzkum)

Pak už pro výpočet ceny speciální budovy jen následujeme vzorec z manuálu:
(původní cena) * ( 1 + (velikost území) / 5000 ) * ( 1 - 1,5 * (level výzkumu architektury) / 100 ) = (cena speciální budovy)





>> Jak opravit vojáka

 

Důležité je si nejprve prohlédnout gubernát, zhodnotit veškeré škody a zvážit vaše možnosti. V gubernátu byste měli zjistit a propočítat:
  • Kolik vyděláváte nebo naopak proděláváte za tah (najdete v Centrála / Detaily).
  • Kolik zaplatíte za jídlo v prvním tahu (viz vroreček níže).
  • Zda máte či nemáte obchodní pakty.
  • Jaký je stav zalidnění vašeho gubernátu.
Podle toho se pak rozhodnu jak rozsáhlé opravy hodlám dělat:
  • Zvládnu kliknout jen 6/xx do útoku? Nebo...
  • opravit pořádně a postavit nějaké specky? Nebo...
  • opravit a přitom si šetřit tahy (na což jsou experti Obři, Nekromanti a Skřeti za předpokladu, že mají obchodní pakty)?

Jak mi obchodní pakty ovlivňují odehrávku?

Pokud máte obchodní pakty, stačí abyste se na jídle zvládli uživit po dva tahy a máte vlastně vyhráno. Pokud obchodní pakty nemáte a stavy vašich zásob vaší spotřebu neuživí ani 4 tahy (tedy do 5/xx do labyrintu), tak upřímnou soustrast jelikož budete muset sáhnout na popularitu. Pokud navíc nestojí Průsečík obchodních cest (u magicky nekrytých gubernátů vcelku běžná záležitost), nemáte připravené prostory pro farmáře a v profesích k farmářům přidělenou vědu, pak vám pánbůh pomáhej - to bude bolet!!!

Co když mám nadlimit lidí?
Propustíme nejdříve hoplity (nechám jen tolik, abych nepřicházel o stroje), poté když bude stále třeba propustím i elitu 1 a když to stále nebude stačit nebo elitu 1 nemám, musíme bohužel naneštěstí sáhnout i na elitu 2. Jakmile propustíte lidi ze služeb své armády, pak musíte pokračovat do Profesí, kde dole příslušný počet lidí zadáte a potvrtzením propustíte nezaměstnané lidi.

Co dělat když si kliknutím tahu nevydělám ani na platy, ani na žold?
Pokud máte obchodní pakty, není to až takový problém. Zrušíte část armády (opět nejdříve hoplity to co máte navíc pro udržení strojů, pak elitu 1 a nakonec podle škod určitou část nebo při závažných škodách i celou elitu 2) a lidi dáte do profesí, aby jste se nějak uživili.

Jaké speciální budovy jsou pro mě důležité?
Vojákům vadí především: populační budovy (Vodárna, Norový systém, Kanalizace a Vodotok), přesypávačky (Oltář zasvěcení, Hoplití akademie a Elitní akademie), Průsečík obchodních cest, Ambasáda, Radnice, Velitelský stan a Hospoda u červeného draka. Zbývající specky se dají jakž takž oželet, u nekromanta se dá bez problémů oželet i Oltář zasvěcení a Hoplití akademie). Zásadně ale nestavět Klášter dračích mnichů či Cvičiště berserkrovství. Jsou to příliš drahé budovy a jejich postavení by vám zabralo zbytečně mnoho času a prostředků.

Jaké negativní magie se zbavovat jako první?
Všechny vojenské rasy vyjma Obrů v pořadí: somnambul, stupidita, mor, kobylky, kastrace, špatná nálada a smůla (stupidity se zbavte jako první pouze pokud jste si jistí, že následně odkouzlíte i somnambul!!!).
Posloupnost důležitosti negativek u Obrů: kobylky, stupidita, mor, kastrace, špatná nálada a smůla (stupidity se zbavte jako první pouze pokud jste si jistí, že následně odkouzlíte i kobylky!!!).

>> Postup klikání

 

Prvních 5 tahů:
Nejdříve ze všeho vypneme kouzlící skript. Mágy buďto stejně nemáte (pak se ani nic kouzlit nebude) a nebo je právě nahazujete (pak by vám kouzla do jejich zaškolení stejnak moc nevycházela). Tedy jedná se o zbytečnost, která by vás nyní pouze okrádala o peníze. Propustíme také nadbytečné lidi z gubernátu. Následně pak necháme jen takový počet holitů, abychom nepřicházeli o stroje (pokud jich máte více jak stanovený limit, pak nemusíte držet hoplity nutně pro údržbu všech strojů - 1 hoplit udrží 2 stroje). Dále je nutno rozlišit podle míry oprav gubernátu na:
  • Klikám jen 6/xx do útoku, opravy nechám na jindy, šetřím tahy:
    Předpokladem je dostatek zásob, abychom mohli kliknout alespoň 2 tahy nutné k zaškolení lidí v profesích!!!! Tedy je nutno spočítat jak nám finance na účtě vycházejí (pokud máme nedostatek, musíme i dost odhadovat, jak by nám to mohlo vyjít kdybychom nahodili nějaké lidi do profesí). Dále by neměla chybět některá ze zásadních speciálních budov, jako například Průsečík obchodních cest. Rozhodně byste už z předešlého dne měli mít připravené školy a prostory pro lidi do profesí, kdo nemá, ten ať na tuhle možnost bez dostatku zásob rovnou zapomene. Propuštěné hoplity dám do výdělečných profesí, především do obchodníků, kde jejich optimální výkon již znáte. Pokud stále máte nedostatek výrobních prostředků, bude nutno sáhnout i na elitu 1, kde ale vše rozhodně nepropouštíme, jen nezbytný počet lidí. Pokud můj stav zásob není utěšitelný i přes nahozené obchodníky (měli byste mít vědu u farmářů a připravené prostory), pak nahodíme i nějaké farmáře, abychom ony první dva tahy zvládli kliknout bez problémů. Poté gubernát s obchodními pakty už je za vodou, gubernát bez obchodních paktů se jen modlí, aby byla spotřeba zlata dobře spočítaná a zásoby na kontě mu vydržely až do pátého tahu, kdy jdeme do labyrintu pro suroviny. Pak jen za utržené zásoby nahodíme lidi zpět do armády, necháme si něco na účtě pro další den a za přebytky poopravíme. Klikneme tah a jsme venku.
  • Tahů mám relativně dost, rád bych také gubernát poopravil:
    Pak propustíme i elitu 1 a podle rozsahu škod můžeme i část elity 2 (jen ve vyjímečných případech lze i celou elitu 2). Volné lidi dáme do profesí. Pokud si věříte a nejste na tom tak špatně, nahoďte nějaké mágy (cca 3/5 rozlohy gubernátu = výkon cca 3-3,5*rozloha gubernátu) a podle přítomnosti či nepřítomnoti obchodních paktů zajisté i obchodníky (může se stát, že jste v hodně špatném stavu, pak mágy nahazujte až později a nejdříve se zaměřte na stabilizování příjmů gubernátu, abyste nepřicházeli zbytečně o popularitu!!!). Pokud vám zbydou ještě nějací volní lidé, dejte je do zedníků a začněte už stavět nějaké důležité specky. Pokud máte magické pakty či vás nepřítel o zásoby nezvládl či zapomněl připravit, pak byste si mohli i dovolit nechat platy na 42. Jinak pokud je zásob méně (předpokládejme, že alespoň na to jídlo financí budete mít dost, jinak byste museli i zakázat nákup jídla), pak snižte platy na 0 po dobu minimálně jednoho tahu. Je nutno každým tahem propočítávat vaši spotřebu a podle toho se pak rozhodovat zda platy zvýšíte (eventuelně kdy povolíte nákup jídla). Máš-li dostatek zásob a již zaškolené mágy, pak můžeš už ve čtvrtém tahu zkusit odkouzlit nějakou negativní magii. Pokud by ti to moc nevycházelo či zásob máš pomálu, odkouzluješ až v tahu pátém. Můžeme si opět zapnout kouzlící skript.
Další klikání:
Za prodané suroviny z labyrintu zastavíte (pokud nejste v plusu, pak si nechte tak, abyste uživili další klikání), měli by vám přijít i nějací lidičkové a pokud ne a máte odkouzleno, můžete se zbavit části mágů a nahodit zedníky a pořádně začít opravovat. Mágy pak postupně s opravami a příchodem nových lidí (proto je nutno se zbavit kastrace) nahodíte zpátky. Teď už by to pro vás nemělo být tak složité. Příchozí lidi dáváte do zedníků a nejste-li hodně poškozeni, postavíte všechny důležité specky. O peníze byste nouzi mít neměli, zastavujete především domy. Jakmile pak máte opraveno a našetřeno dostatek zásob, dáte opět lidi z profesí do vojáků:
  • Nekromanti: zbrojíte přímo přes elitu 1 (vyjde vás to levněji)
  • ostatní: lidi dáváte do hoplitů (pokud jich bude víc jak strojů, pak povolíte přesypávání)

>> Výpočty

 

Pro výpočet, jak nákladné pro mě bude kliknutí tahu vezmu v potaz několik parametrů (předpokládám, že automatizace kouzlení je vypnuta - nepočítám s ní jako s cnákladností na kliknutí tahu):
- v Centrála / Detaily (dole položka Zisk) zjistím jak výdělečný, popřípadě prodělečný je můj gubernát
- zjistím kolik dostupných zásob máme v gubernátu (především aktuální stav zlata na vašem kontu, pokud máte suroviny, prodat)
- zjistím počet lidí v gubernátu (Centrála) a vím, zda-li jsem broug, nekromant (mám-li armádu, odečtu ji od celkového stavu populace) či jiná rasa
- ověřím, zda na sobě mám kouzlo kobylky či nikoliv (Centrála). Pokud ano, jak je silné (respektive kolik procent má). Normálně u všech ras kromě brougů je spotřeba jídla 1 za tah. Brougové mají spotřebu jídla 2 za tah a nekromantům armáda nejí jídlo vůbec. Čili do vzorečku se pak dosazuje spotřeba jídla + procento kobylek (názorně rasa lidé - spotřeba jídla 1 + procento kobylek 293% = výsledné číslo 3,93)
- v profesích zkontroluju zda mám nějaké farmáře, pokud ano, jaký mi dávají výnos
- zjistím cenu jídla na trhu (ne prodejní, ale nákupní cenu)
- vím, že na trhu je jídlo prodáváno po balíčcích po 10-ti kusech
- pokud mám zedníky, pak musím ověřit zda mám i kameníky a jaké výnosti z obou profesí mám
- pokud budu muset dokupovat kamení, zjistim cenu kamení na trhu (ne prodejní, ale nákupní cenu)

Základní výpočet nákladnosti tahu pak vypadá asi takto (zisk + cena za jídlo, pokud musím dokupovat):
(zisk) + (zásoby v gubu) - ( (počet lidí) * ( (spotřeba jídla za tah) + (procento kobylek) ) - (produkce farmářů) ) * (cena jídla) / 10

Přitom pokud ještě budu dokupovat kamení, musím přičít k nákladnosti za tah ještě toto:
(základní nákladnost tahu) + ( (výkonnost zedníků) - (výkonnost kameníků) ) * (cena kamení)