Jdi na obsah Jdi na menu
 


>> Obecné informace

 

Zde uvedu jen pár obecných informací, které jsou zkušenějším hráčům již důvěřně známé. Jsou to informace ohledně postupů klikání gubernátu ve válce.
1) Když se zaloguji do gubernátu jako první zkontroluji stav svůj, stav aliance, výsledek přepočtu a udělám si důkladný obrázek o svých vlastních ztrátách. Toto je do vydaní pokynů to jediné co můžete udělat. Strategie války a směr, kterým se ubírat určuje vedení. Krom klasické úlohy, kterou běžně hráváte, si tak můžete vyzkoušet i jiné ze strategických možností, což ale do vydání pokynů tušit ani nemůžete.....tedy ČEKAT!!!
2) Jakmile znáte své pokyny, začnu přemýšlet nad tím co je nutno udělat a jaké kroky k tomu potřebuji podniknout. Budete-li normálně kouzlit, pak musíte vědět za kolik - kolik tahů si můžete dovolit farmit, během toho jak dalece můžete opravovat gubernát, a kolik potřebujete financí a tahů pro to pokyny splnit. Pokud vás čekají jiné úlohy jako například nazbrojení do zlodějů či do armády, pak musíte společně s případnou magií počítat ještě dalšími dodatečnými výdaji!!!
3) Zkontroluji tedy ještě jednou stav svého gubernátu (držíme se přísloví: "třikrát měř, jednou řež") a začnu dělat patřičné kroky pro splnění rozkazů:
(a) mám dostatečné množství zásob pro vše co je nutno udělat:
Pak jen zkontroluji kolik je za potřebí tahů a pokud máte ještě nějakou rezervu (například kouzlení jen na 5 tahů) a plný počet tahů (tedy konkrétně v tomto případě více jak 43 tahů), je škoda nechat tahy propadnout (kromě Skřeta nelze míti více jak 49 tahů). Poté normálně nahodíme válečnou farmu a zbývající tahy, které nekouzlíte jednoduše přifarmíte nějaké zásoby (v našem případě to bude 5 tahů do labyrintu a poté nahození mágů a kouzlení, zkončení kouzlení v 11/43 tak, abyste druhý den měli 1/49 a o žádné tahy jste zbytečně nepřišli).

(b) nemám dostatečné množství zásob pro vše co je nutno udělat:
Pak mi zbývá jedině vzít mágy a nahodit je do výdělečných profesí, důkladně si spočítat kolik mě to vše bude stát a kolik je tedy třeba vydělat samozřejmě s ohledem na počet tahů a opravy gubernátu. Zde předpokládáme, že máte připravené prostory pro výdělečné profese nebo alespoň máte dostatečné množství financí pro vytvoření prostorů - to je nejdůležitější. Pokud ano, pak můžeme ještě před zrušením mágů odkouzlit nějakou negativní magii, pokud ji na sobě máme, ale stále nezapoměňte, že než se vám zaškolí profese, tak jeden až dva tahy budete o zásoby přicházet - tedy nechat si něco, z čeho uživíte gubernát.
4) Mám-li poničený gubernát, pak je nutno důkladně zvážit, které kroky si mohu dovolit udělat a které jsou nutny udělat. Není nutno vždy vše opravit a postavit, jsou speciální budovy, které vás pro vaší úlohu netrápí, není ani nutné si při hodně kritických chvílích držet plnou zastavěnost. Vše se odvíjí od počtu tahů, které máte k dispozici, množství magie a dalších úkonů, celkové ceny a množství oprav. Je nutno hledat kompromis! Mám zbouraný Průsečík obchodních cest? Postavit jako jednu z prvních věcí! Mám málo domů či prostorů pro profese? Přistavět. Chybí mi něco jiného a stejně nepostradatelného? Taktéž opravit. Důkladněji ale toto téma rozvádět nelze, jelikož by to zabralo až příliš mnoho času. Nejlépe toto řešit přímo za chodu.
5) Užitečným pomocníkem se pak stává i kalkulačka či obyčejný poznámkový blok či jiný textový editor. A proč to? S kalkulačkou v ruce dokáži lépe odhadnout změny v mém gubernátu (koneckonců celé RD je jen o matematice!). Je to hodně podstatné pokud opravdu nechce hrát čistě od oka a rádi byste předvedli co možná nejkvalitnější výkony. A nemyslete si, že by kalkulačka v ruce měla být znakem slabosti či čistě jen nějaké TOP hry. Budete sami překvapení, jak vám kalkulačka usnadní práci a rozhodně by to nemělo být výhradou čistě jen TOPkových aliancí! Poznámkový blok vám pak pomůže udržet si veškeré pokyny na očích. Překopírujete si sem vše co je nutné udělat, co je třeba odkouzlit a postupně jak plníte pokyny, odmazáváte. Nemůže se vám pak stát, že na něco zapomenete.
6) Při samotném kouzlení pak hlídám několik věcí:
  • Rychlost zaškolení mágů a nekouzlení dřív než mám požadovanou sílu.
  • Překročí-li náročnost pomyslnou hranici, klikneme tah a snížíme si tak i náročnost.
  • Automatizace ve farmě a válce je odlišná. Jakmile máte nahozené mágy tím máte větší magickou sílu a tím i kouzlo je sesíláno silnější = déle vám vydrží a není nutno kouzlit na sebe tak často.
  • Kouzlím-li dračí dechy, automatizací kouzlení vypneme úplně, abychom si pozitivkami nezdražovali už tak drahá kouzla. Pozitivky pak kouzlímě ručně až po dračích dechách.




>> Začínáme s magií

 

Tak tuto kolonku byste asi všichni měli mít nastudovanou z celé magie zdaleka nejlépe. Bez těchto informací nejste schopni ani obstojně odkouzlit to, co po vás bude požadováno. Prosím věnujte těmto informacím zvýšenou pozornost, jelikož jsou zde objasněny základní principy samotného kouzlení.


>> Princip samotného kouzlení

 

Základem všeho je třeba si uvědomit, že s každým seslaným kouzlem roste náročnost a tudíž i cena kouzla. Systém, kdy odklikáš všechny tahy a v posledním tahu zakouzlíš všechno (navíc nehledě na samotnou cenu kouzla) tedy je naprosto mylný a kdo to praktikuje, velice rychle na to zapomeňte! Je důležité si magii rozložit právě kvůli té náročnosti do více tahů a po určitém počtu seslaných kouzel kliknout tah a tak si náročnost opět snížit. K náročnostem dále níže. Principem samotného kouzlení tak zůstává správné rozložení kouzel, kdy jaké sesílat. Beru názorný příklad, kdy válka již probíhá a máš zakouzlit nějaká kouzla během farmy, pak zaškolit mágy a odkouzlit zbytek:
  • nejdříve ze všeho se musíš podívat na to, kdy kouzla máš odkouzlit. Pokud máš někde naplánované nějaká kouzla z farmy, ty jsou samozřejmě jako první. Z farmy se kouzlí tak, že si během vydělávání si nepatrně zvedneš počty mágů (většinou arcimág stanoví jakou silou bys měl kouzlit a pokud ne, bývá to dvojnásobek běžné síly mágů - tedy když normálně máš optimálně nastavenou sílu mágů na 2-2,5*rozloha gubernátu, při kouzlení z farmy by to mělo být 4-5*rozloha gubernátu), klikneš tah na zaškolení a pak postupně jak vyděláváš manu (manu ovšem neprodáváš automaticky, vypneš prodej a kouzlíš z vyrobené many - to proto abys odboural trh a jeho daně = zlevnění kouzlení), odkouzlíš
  • dále je nutné si projít jaká kouzla vůbec kouzlíš. Obecně platí pravidlo, že ty dražší (především dračí dech) se kouzlí nejdříve, kvůli růstu náročností a tím i dost výrazného zdražení už tak drahého kouzla
  • poté z farmy odkouzlíš zbývající kouzla (vesměs to bývá omámení generála, uragán (vyjímečně), ohnivý déšť, zemětřesení, zničit zásoby a zpopelnění zlodějů)
  • po zakouzlení doklikáš farmu, vyděláš potřebný počet zlaťáčků a nahazuješ mágy, kde opět musíš zvážit, zda kouzlíš dračí dechy a nebo ne....

    • pokud ano, tak primárně musíš odkouzlit je. Tedy čeká tě nahození mágů, jejich zaškolení a teprve pak kouzlení ostatních kouzel. Kouzlení ostatních kouzel je nejvhodnější volit podle jejich ceny - tedy dražší kouzla jako první a postupně se zdražováním kouzlení sesílat kouzla levnější. Nezáleží přitom jaká kouzla to jsou, zda pozitivní či negativní, rozhodující je jejich cena!
    • pokud ne, tak jako první můžeš už při 30% nezaškolenosti mágů začít sesílat pozitivní kouzla na svou alianci a tím si ušetřit tah. Zde se sesílají kouzla, jejichž pouhá přítomnost v gubernátu má pozitivní vliv na ekonomiku a nezáleží na jejich síle nebo kouzla jež mají vliv pouze o přepočtu. Jedná se tedy o pozitivky magické zrcadlo, vojenský štít, antimagický štít, plodnost a dobrá nálada. U ostatních kouzel je již síla sesílání podstatná a proto ty kouzlíte společně s ostatní negativní magií. Zde opět jako v případě prvním záleží na jejich ceně - dražší se sesílají jako první, levnější až postupně ke konci.

  • systémem kouzlení dražšího kouzla jako první a až posléze kouzla levnějšího ušetříš nemalé finance. Je to složitý systém, kde při větším kouzlení snadno ztratíš přehled. Je tedy dobré si tvůj magický rozpis překopírovat někam bokem a tam postupně odmazávat seslaná kouzla ať se na nic nezapomene. Samozřejmě při celém tom kouzlení dodržovat limitů maximální náročnosti uvedených níže
  • ještě se může stát, že po vás arcimág bude chtít vyrobit nějaké zloděje a nebo věže. Pokud se tomu tak stane, tak pak musíte uvažovat nad tím co se stane až vezmete lidi z mágů a dáte je do zlodějů. Pokud jste dospěli k závěru, že se sníží magická síla, dospěli jste správně. Proto na konec kouzlení je pak dobré si nechávat kouzla na gubernáty, kde není síla seslání kouzla až tak důležitá - tedy na gubernáty s magickým paktem a nebo bez něj. Rozhodně nenechávat kouzlení na nepřátelovi mágy v tomto případě až na konec! V případě věží pak úplně na konci klikání až dokouzlíš bouráš magické věže (přes přepočet se ti mágové nestanou nezaškolenými) a pokud je to stále málo, bereš ze škol, popřípadě z magických siločár. Nikdy nebouráme domy, jelikož při tomto kroku se ti mágové stávají nezaškolenými!

>> Stanovení jistých pomyslných mantinelů pro náročnosti

 

Další z důležitých a základních informací, kterými by se měl každý mág držet je nepřekračování jistých pomyslných náročností pro sesílání magie. Jak jistě víte s každým seslaným kouzlem vám poroste náročnost. Tento nárust je u každé rasy jiný a je také ovlivněn přítomností speciální budovy Magický palác. U každé rasy tak bude i vzhledem k různým rasovým bonusům maximální hodnota mírně odlišná, ale zabývejme se nejběžnějším případem kouzlení, tedy kouzlením z Džinů. Náročnosti jsou propočítány vzhledem k možným výdělkům při farmě (předpokládá se ideálně nastavený gubernát). Tedy z této informace jsme schopni i vyčíst do kdy se nám vyplatí vydělávat peníze, aby následné kouzlení bylo co možná nejefektivnější a neutráceli jsme zbytečně tahy. Hodně záleží i na zvolené strategii a toho co potřebuji zvládnout za stanovený počet tahů.

1) první den války:
V tento den nejsou náročnosti (a tedy i zásoby) ani tak podstatné jako tahy. Měli byste vždy zvládnout odkouzlit maximálně za 17 tahů. Předpokládejme, že buď vy nebo váš arcimág nenaordinuje přemrštěné množství kouzel, které by nebylo možno za 17 tahů s vašim stavem zásob odkouzlit. V tomto případě byste byli nuceni častěji klikat tah a nedodržet stanovený limit 17-ti tahů, jinak ale berte, že máte pevně stanovený počet tahů a ty využijte na maximum. Pokud je magie více, budete muset i jít do vyšších náročností, pokud je magie méně, budete si moci dovolit kouzlit již při nižších náročností. Obecně se pak náročnosti pohybují kolem:

- dračí dechy se kouzlí maximálně do náročnosti 250
- uragán, ohnivý déšť, mor či omámení generála do maximální náročnosti 350
- kouzla zemětřesení, zpopelnění zlodějů a kobylky do náročnosti 450
- kouzlo somnambul do náročnosti 550
- a zbývající ekonomická kouzla (včetně stupidit) maximálně do náročnosti 650
- kde ovšem zničení zásob mělo jistou výjimku, jelikož se sesílá ve velkém množství, tak i přes jeho vyšší cenu ho lze kouzlit až do náročnosti 750


2) další dny války, kdy již nekouzlíme z vlastních zásob - je nutno je během války nafarmit:
Zde se již náročnosti budou pohybovat v trochu jiných dimenzích a to právě s ohledem na to, do kdy se vám vyplatí spíše kliknout tah a vydělávat nežli kliknout tah právě pro snížení náročnosti:

- dračí dech - do 275
- magické zrcadlo - do 370
- omámení generála - do 415
- padlé legie - do 440
- vojenský štít - do 455
- ohnivý déšť - do 475
- pracovitost - do 480
- uragán - do 480
- mor - do 535
- zpopelnit zloděje - do 570
- antimagický štít - do 585
- plodnost - do 585
- magické fluidum - do 585
- štěstí - do 585
- zemětřesení - do 600
- zničit zásoby - do 715
- dobrá nálada - do 725
- kobylky - do 745
- somnambul - do 800
- zkaza padlých legií - do 815
- stupidita - do 875
- kastrace - do 875
- slabost - do 875
- špatná nálada - do 995
- smůla - do 995
- orlí oko - do 1670

* Poznámka: samozřejmě veškeré náročnosti jsou pouze vodítkem a není nutno je za každé okolnosti dodržovat, jsou i situace, které si vyžádají náročností vyšší nebo naopak nižsí!!!





>> Přestavba gubu

 

Předpokladem ke vstupu mága do války je dvou až třídenní šetření zásob nad limit (liší v případě malé rozlohy, zde je pak výhodnější spíše nakupovat a zastavovat pozemky). Šetření nad limit znamená, že zásoby, které máte nad 100% prostě a jednoduše neutrácíte. I ztráta poloviny zásob nad 100% je přínosná oběť, pokud se vám podaří do války jít s více zásobami - pro mága je důležitý každý zlaťák. Přestavba (neboli také přebourání) gubernátu, který má být ve válce mág, se provádí zpravidla den před válkou a to proto, abyste v den války mohli již od prvního tahu začít kouzlit a šetřit tak tahy. Samozřejmě se můžete potkat i s jinými záměry, kdy den před válkou zbrojit nebudete a to konkrétně v případech jiné volby strategie (například je nutno před válkou nedat nepříteli znát jakou úlohu budete hrát = maskovat, nebo bude zapotřebí naboostovat). Ideální nastavení mága se pak liší rasa od rasy a především i volbou strategie. Hledáme vždy stav, kdy dostaneme z gubernátu maximální magickou sílu (a nemyslete si, každé procento je důležité) a přitom nespálíme zbytečně mnoho tahů.

>> Možnosti zbrojení mága den před válkou

 

Tedy víme co se od nás jako mága očekává, jaké jsou pokyny a podle toho podnikáme další kroky:


1) klasické nazbrojení mága (kromě rasy Br-Ough):
  • nejdříve si musíme říci, jaký je požadovaný výsledek - tedy v 17/49 mít:
    • zaškolené mágy s maximálně 1% nováčků
    • přestavěné oborové budovy jak bylo požadováno (první dny války to bývají všechny 3 oborovky magické)
    • domy na 49-53%
    • univerzity na 43-47%
    • dračích doupat zhruba 1,5*počet draků
    • prostory pro vědce (výkon na 2,5-3*rozloha gubernátu)
    • cechy ke vědcům na cca 34%
    • pro zbytek lidí pak prostory pro mágy
    • vše ostatní v magických siločarách (cca 33%)
    • 100% infrabodů
  • než se ale dostaneme k finálnímu stavu, bude zapotřebí ještě stále si zachovat školy a to tak, aby ideálně společně s profesory dělali zaškolenost na 65% (za poslední čtyři tahy s 65% zaškolováním nám zbude 1,5% nováčků = dodržíme limit maximálně 1% nezaškolených mágů; například při 60% zaškolení za tah už by % nováčků na konci klikání byla 2,56% = špatně).
  • spočítáme si kolik infrabodů nás bude stát přestavba gubernátu (tak abychom dosáhli výsledného efektu). Tedy vím, že budu bourat veškeré prostory pro lidi v profesích kromě mágů a vedců, stejně tak i cechy k profesím, vím že možná budu bourat část univerzit (možná proto, že pokud budete navyšovat počet domů, přibudou lidi a tím se mírně % univerzit mohou snížit), dále manufaktury a v posledním tahu i školy a jiné výše nepopsané budovy....vše sečtu = celkový počet přebourávaných budov. Další postup hledejte níže v kolonce Výpočty.
  • pokud je nutno ještě přebourat i oborové budovy, je nutno jejich cenu taktéž započíst.
  • víme na kolik nás celkově přestavba gubernátu vyjde. Pokud nemáme zedníky zaškolené již z předešlého dne, budeme je muset nahodit tak, abychom do 13/49 měli přestavěné oborovky a na kontě asi cca 120% infrabodů (20% pro přestavbu je jen hrubý odhad, liší se rozlohou a také výzkumem - nutno spočítat - toto je uvedeno jen pro příklad). Také víme, že s prostory pro zedníky jsme v původní kalkulaci nepočítali, tak si stanovíme pro jistotu nějakou drobnou rezervu a nebo podle aktuálních čísel celou přestavbu ještě přepočítáme.
  • známe cenu přestavby a tedy vyvstává otázka kolik zedníků? Pokud bychom v 13/49 chtěli nahodit lidi do mágů a zaškolovat, máme to tedy 12 kliků (pokud nevěříte, spočítejte si to na prstech). Celkový počet potřebných infrastrukturních bodů vydělím v našem případě číslem 12 a dostanu nutnou produkci za kolo. Nezapomeňte ale, že pokud zrušíte doposud postavené ekonomické oborové budovy, váš výkon v profesích se sníží - nechat si raději něco jako rezervu. Nejlépe pak oborovky nebourat hned všechny najednou, ale nejdříve zboříme 3. ekonomickou a postavíme 1. a 2. magickou. Až poté zbouráme i obě zbývající ekonomické oborovky a dostavíme 3. magickou.
  • ještě než začnu klikat, tak zrušíme veškeré zloděje a pokud máte, tak i armádu, vše dáme do výdělečných profesí.
  • nyní se ocitáme již v 13/49 a je tedy čas provést přestavbu a začít zaškolovat mágy. Klikneme tah a poté vypneme automatické kouzlení. Na sebe si pak až v dalším šestnáctém tahu ručně zakouzlíme fluidum, štěstí a pokud je třeba i dobrou náladu. To proto, abychom v první den války začínali s co možná nejnižší náročností. Klineme poslední tah, přehodíme školy do siločar (jakmile ale bude třeba během války nahazovat válečnou farmu, je nutné školy vrátit zpět!!!) a jdeme do labyrintu (do labyrintu mimo válku VŽDY hoďte až na konci klikání - to proto, kdyby se vám ekonomický generál zranil, ať ho necháte ještě kliknutím ze 14. na 15 tah získat nějaké zkušenosti a zde v tomto konkrétním případu, abyste nepřišli o bonus profesora k zaškolován). V labyrintu ve farmě berte nejlépe výzkum.

2) klasické zbrojení mága (pro rasu Br-Ough):

Bude velmi podobné předchozímu případu, defakto postup bude stejný, ovšem za jiných výsledných hodnot u:
  • domy na 0%
  • univerzity na 55-60%
  • magické siločáry na cca 46%

3) zbrojení s přípravou na změnu úlohy (kromě rasy Br-Ough):
Jedná se o případ, kdy víte, že budete v blízké budoucnosti měnit úlohu gubernátu - tedy z mága na vojáka či zloděje. Pokud navíc není nutné mít maximální magickou sílu, je možné nechat si gubernát připraven tzv. na půli cesty. Celkový postup tak ja je sepsán výše je opět platný i pro tento případ, ovšem výsledné hodnoty se budou mírně lišit u:
  • domy na 60-65%
  • univerzity na 40-44%

4) zbrojení s přípravou na změnu úlohy (pro rasu Br-Ough):
Je stejný princip jako v případě předchozím, ovšem opět se budou u této rasy mírně lišit některé výsledné hodnoty:
  • domy na 15-30%
  • univerzity na 47-53%

5) zbrojení s maskováním úlohy gubernátu:

Poslední popisovaný případ zbrojení mága, kdy se celková strategie ubírá směrem nedat nepříteli výhodu ve formě snadného odhadu úloh gubernátu a tím i možných kombinací propaktování. Tímto si ponecháváme výhodu překvapení. Toto lze provést v aliancích, kde je určitá variabilita. Logicky nepřítel nebude považovat Džina za vojáka v 16 členné alinci, kde jsou další 2 Džini, jinak výhradně vojenské a zlodějské gubernáty. Toto lze uskutečňovat velmi účinně u ras Elfové, Enti, Nekromanti a Br-Oughové, kde se nepřítel může snadno nechat zmást a není zde nic neobvyklého vidět tyto rasy taktéž nazbrojené v armádě. Postup pak bude velmi podobný již sepsaným postupům, jen s tím rozdílem, že veškeré kroky přestavby musíte zvládnout už dva dny před válkou, abyste den před válkou mohli nahodit populaci do Hoplitů a nechat přelévat do elity 2. V den války pak jen zrušíte armádu, nahodíte mágy, zaškolíte je a až poté sesíláte magii.

>> Zbrojení mága během války

 

Během války pak míru zbrojení a přestavování určuje především stav gubernátu, rozloha oproti ostatním mágům, počet dostupných tahů a pokyny, kterými se máte řídit. Rozeberme si toto na několika typových příkladech:

Příklad 1: Můj gubernát patří k nejvetším z mágů, nejsem nijak vážně poškozen a nastavený gubernát mám z předešlého dne na maximální magickou sílu, 100% infra, plný počet tahů, mám zakouzlit magii na mágy a magicky kryté gubernáty, věže 11% rozlohy gubernátu....
Postup: Pak musím zvážit jak dalece jsem schopen kouzlit ze současných zásob. Buď mám dostatek zásob a nebude nutné nahazovat farmu, pak jen pokračuji v tom jak mám nastavený gubernát a kouzlím (pokud mám magické dílny přebourány ve věžích, je nutno nejdříve hodit nazpět). Na konci pak z magických věží postavím požadovaný počet věží (nemusíte se bát, že by se vám mágové přes přepočet ztratili) a pokud není dostatek prostorů z magických věží, sáhneme po siločarách (nikdy po domech - vaši mágové by se automaticky při zboření domů stali nezaškolenými, nikdy po univerzitách - taktéž by vám to snížilo sílu jako v případě siločar, ale znepříjemnilo by vám to i další farmu a také nahodit zpátky % univerzit není otázkou jejich pouhého postavení, ale také kliknutí tahu). Druhá možnost, tedy nemám dostatek zásob pro odkouzlení, zahrnuje nutnost širších přestaveb. Zatím máme tahů i infrabodů a zásob vcelku dostatek a jelikož je nutno udržet kvůli kouzlení na nepřátelovi mágy a magicky kryté gubernáty i co možná nejvyšší magickou sílu (aby magie procházela), pak zbourám věže z předešlého dne, zastavím vše do dílen k druidům (pokud mám na sobě zápornou magii, pak ji nejdříve odkouzlím než zruším mágy) a přehodím mágy do druidů. Musíte také sáhnout po magických siločarách a postavit si školy, aby společně s generály profesory dávaly požadovaná procenta. Můžete si taktéž postavit nějaké prostory k obchodníkům a v závisloti na rozloze nahodit 5-20K obchodníků. Kliknu 3-4 tahy (záleží jak silnou na sobě mám pozitivní magii) a přebourám zpátky pár dílen, abych mohl nahodit nějaké mágy a zapnu automatické kouzlení. V labyrintu suroviny a pokračuji dále ve farmě dokud nemám potřebný počet zásob. Jakmile mám dostatek zásob, přebourávám opět dílny od obchodníků a druidů k mágům, nahazuji mágy, zaškolím a zakouzlím. Na konci mě pak opět čeká přebourání magických dílen do věží. Pokud mám mít jěště zloděje, je nutno je nahazovat tak 5-6 tahů před ukončením klikání (záleží na lvl profesorů), ať se vám jěště zvládnou zaškolit.

Příklad 2: Váš gubernát nepatří k největším mágům a tudíž ani k nejsilnějším, proto nedostáváte k zakouzlení průrazovou magii na nepřátelovi mágy či magicky kryté gubernáty, stále ale máte dostatek zásob, 100% infra a 11% věží, které máte udržet....
Postup: Bude velmi podobný jako v příkladu prvním jen s tím rozdílem, že v tomto případu můžete už nyní zbourat třetí magickou oborovku a postavit si první a druhou oborovou budovu ekonomickou pro lepší farmu. Také je zde možno místo věží zbourat magické siločáry. Zde pak ušetříme zásoby, jelikož nebude nutno tolik přestavovat a jen přehazujeme budovy mezi dilnami pro mágy a výdělečnými profesmi. Nemám-li věže či jsem průrazový mág, pak na siločáry nesahám.

Příklad 3: Válka již pokročila a soupeřovi mágové jsou zničeni nebo na ně již nekouzlíme, našetřené tahy a infra se krátí a je nutno začít počítat každý zlaťák....
Postup: Zde již nezáleží tolik na maximální možné síle, ale spíše na tom, abychom ušetřili kde se dá a byli tak schopni především držet nepřátelovi magicky kryté gubernáty (většinou obranné vojáky) pod neustálým tlakem a na magicky nekryté gubernáty stále sesílat jejich denní dávku magie. Mít postavené 2 magické a 2 ekonomické oborovky je už základ. Celkový postup je pak podobný dvoum již uvedeným příkladům, ovšem lze zde nalézt opět jednu zásadní změnu. Místo neustálého přebourávání gubernátu si držím zároveň připravené dilny jak pro mágy, tak pro výdělečné profese. Pokud mám mít věže, pak to znamená ještě více sáhnout do magických siločar. Zde pak nahození farmy vás nebude stát ani zlaťák, jen přehození lidí v profesích a čas na zaškolení.

>> Výpočty

 

Pro výpočet, kolik infrabodů mě bude stát přebourání gubernátu vezmu v potaz několik parametrů:
- sečtu kolik budov budu přebourávat
- zjistím si kolik mě stojí 1 budova infrabodů (kolonka Budovy - nahoře uprostřed)
- ověřím si jaká je aktuální velikost mého gubernátu (Centrála)
- a beru na vědomí fakt, že při zbourání budov se mi půlka infrabodů z nich vrací zpět

Poté už je samotný výpočet spotřeby infrabodů nesmírně snadný:
(počet budov) * (cena infra) / 2 / (počet landů) = (cena přebourání v %)


Pro výpočet ceny speciální budovy budeme potřebovat znát:
- základní cenu speciální budovy (u oborových budov je to 50000, ostatní k dohledání v Manuálu)
- rozlohu gubernátu (Centrála)
- level výzkumu architektury (Budovy / Výzkum)

Pak už pro výpočet ceny speciální budovy jen následujeme vzorec z manuálu:
(původní cena) * ( 1 + (velikost území) / 5000 ) * ( 1 - 1,5 * (level výzkumu architektury) / 100 ) = (cena speciální budovy)






>> Princip boostování

 

V podstatě se jedná o stejný a dnes již běžný princip zbrojení vojáků a zlodějů s přelidněním. O co se jedná? Uděláte maximum domů, počkáte na příchod populace, tu dáte do mágů (zlodějů či vojáků) a nakonec přestavujete. Tato metoda ve všech třech případech je poměrně drahá, ovšem výhoda větší sily na úvod války je k nezaplacení. V případě magie pak ale není vše tak snadné jak se to na první pohled může jevit. Kouzlení z boostu nevydrží dlouho (respektive z boostu lze kouzlit jeden jediný tah, tedy vám závratnou rychlostí roste náročnost a je to tedy i celkově dosti drahé) a nevyplatí se takto kouzlit veškerou magii na nepřítele. Smysl tento postup má pouze v případě průrazové magie (a to především stupidit) na soupeřovi mágy. Společně se zlodějskou akcí vyvraždení mágů pak máte vcelku jisté průchodnosti vašich kouzel i tam, kde to nepřítel neočekával. Boostováním totiž můžete vytáhnout svoji magickou sílu nad maxima klasicky nazbrojeného mága. Celá tahle maškaráda je ale vhodná víceméně jen pro rasu Džini (pro jiné rasy to moc význam nemá, obzvláště pokud alespoň jednoho Džina máme v alianci) a je nutno, aby boostovaný gubernát vlastnil alespoň 2 generály profesory.

>> Postup boostování

 

Předpokládejme rasu Džini, jež se nachází na rozloze 50000. Generálové profesoři dávají bonus pro zaškolování +30%. Postup bude vypadat následovně:
  • Nejprve je nutno vědět za kolik tahů budeme boostovat. Buď boostujeme za maximálně 17 tahů a v den války po odkouzlení boost přestavíme zpátky do klasického mága a odkouzlíme zbývající magii a nebo boostujeme za celkově 33 tahů a v den války neklikáme žádný tah, jen odkouzlíme z boostu a sedíme doma se zvýšenou magickou obranou - zde je ale nebezpečí, že pokud vás vojensky projedou, velmi těžko se gubernát napravuje zpátky.
  • Pokud boostujeme za 17 tahů, dva dny před válkou vytáhneme domy na 70% a postavíme 3 magické oborovky. Pokud boostujeme za 33 tahů, domy a oborovky lze nechat na den před válkou, abyste ještě měli bonusy k farmě. Doděláme infra na 100% a ideálně připravíme a zaškolíme zedníky.
  • Den před válkou pak máme podle strategie stanovený počet tahů a podle dalšího postupu a přebourávání uvedeným níže se musíme dopočítat kolik nás ten boost bude stát. Máme pak 11-13 tahů (v druhém případě 26-28 tahů) farmy, během kterých musíme připravit dostatečné množství infra pro přestavby (odhadem to bývá kolem 80% - tedy musíme na kontě vlastnit 180% infra) tak aby nám po přestavbě zůstalo 100% infrastrukturních bodů.
  • V 11-13 tahu (eventuelně 26-28 tahu) pak před celou přestabou, před zrušením mágů a nahozením maxima domů si zakouzlit plodnost!
  • Počet domů navýšíme na 49000 (tj. 98%).
  • Poté klikáme a čekáme na příchod lidí, lidi necháváme bez okolků nezaměstnanými. Klikáme až do 16. tahu (eventuelně do 32. tahu) a poslední tah si necháme na zaškolení mágů.
  • V 16. (eventuelně 32.) tahu pak zbouráme 22000 domů (zbyde 54% domů).
  • V tomto příkladu postavíme 5344 škol (tj. efekt 70%). Pokud máte bonus od profesorů jiný, i počet škol bude odlišný. Celkem byste však měli zaškolit 100% lidí za jeden tah. Ohlídejte si proto, abyste celkový bonus jak generálů profesorů, tak škol měli na 100%!!!
  • Postavíme 10000 univerzit (tj. bonus 44%).
  • Postavíme dílny pro mágy a nahodíme 468999 mágů.
  • Podíl vynalézání v profesích nastavit 0%.
  • U vědců mít dostatěčný výzkum a vskutku si to pohlídejte, je to to nesmírně důležité. Abychom vytáhli vědu z 100% zpátky na 144% potřebujeme:
    • abys měl před kliknutím výkon vědců 118% rozlohy - to když dáš zkoumat jenom mágy a vědce (50:50), nebo....
    • když dáš 100% do mágu, tak postačuje 59% rozlohy (ostatní profese ti klesnou o 10%, tj. na 90%)
  • Klikneme poslední tah z 16 na 17 (v druhém případě z 32 na 33). Odejde 61235 lidí.
  • Zbyde 407764 zaučených mágů.
  • Přenastavit zpět přidělování vědy k profesím.
  • Zbořit nadbytečné univerzity (tj. v tomto příkladu 1295, jinak si to hlídejte podle procent výkonosti) a školy.
  • Zbořit dílny pro mágy, infra pro vědce, dračí doupata, atd.
  • Nahodit 14295 siločar (tj. bonus 30%).
  • Pokud i aliance funguje správně, pak si poslední tahy na sebe nekouzlíte podporu. Buď tím chcete zamaskovat aby váš soupeř o vašm boostu nevěděl a nebo byste měli fluidum dostat od ostatních mágů.
Výsledná magická síla: 2322105 (119% maximální magické síly)

>> Výpočty

 

Pro výpočet, kolik infrabodů mě bude stát přebourání gubernátu vezmu v potaz několik parametrů:
- sečtu kolik budov budu přebourávat
- zjistím si kolik mě stojí 1 budova infrabodů (kolonka Budovy - nahoře uprostřed)
- ověřím si jaká je aktuální velikost mého gubernátu (Centrála)
- a beru na vědomí fakt, že při zbourání budov se mi půlka infrabodů z nich vrací zpět

Poté už je samotný výpočet spotřeby infrabodů nesmírně snadný:
(počet budov) * (cena infra) / 2 / (počet landů) = (cena přebourání v %)


Pro výpočet ceny speciální budovy budeme potřebovat znát:
- základní cenu speciální budovy (u oborových budov je to 50000, ostatní k dohledání v Manuálu)
- rozlohu gubernátu (Centrála)
- level výzkumu architektury (Budovy / Výzkum)

Pak už pro výpočet ceny speciální budovy jen následujeme vzorec z manuálu:
(původní cena) * ( 1 + (velikost území) / 5000 ) * ( 1 - 1,5 * (level výzkumu architektury) / 100 ) = (cena speciální budovy)




>> Válečná farma

 

Jako mág nebudeš moc často řešit zapeklité situace kolem rozklikání hodně poničeného gubernátu. Většinou s dobrým propaktováním na tebe ani žádné kouzlo neprojde a i během války častokrát nastává situace, že na tebe nepřítel vůbec nekouzlí. V takových případech nic moc neřešíš a klikání vypadá takto:
  • Nejdříve zkontrolujeme, kolik nám zbylo zásob z předešlého dne. Předpokládám, že jste rozumní a nechali jste si něco na kontě a nejeli jste až do vyždímání zásob (to byste museli klikat trošku složitěji, mírně snížit popularitu, apod.).
  • Podíváš se jaká kouzla prošla, která budou potřebovat odstranit a pokud máš dostatek financí rovnou je odstraníš, dále se musíš ujistit, že ti nechybí žádná důležitá speciální budova, která by mohla při nějakém náhodném projití několika kouzel spadnout.
  • Jakmile máš dokonáno, schodíš všechny mágy a dáš je do výdělečných profesí (během války je dobré mít nejprve z části a později v pokročilém stádiu války připravený prostory pro lidi a nemuset neustále pořád přestavovat)....samozřejmě dle potřeby - pokud potřebuješ infra či postavit nějakou specku, dáš zedníky, atd, atd....jako mág je pro tebe ale výhodné farmařit přes manu, jelikož se může stát, že budeš kouzlit i během farmy.
  • Pozitivní kouzla máš ještě z předešlého dne a tak absence mágů ti vadit nebude, mágy tedy žádné nenecháváš a vypínáš automatické kouzlení.
  • Klikneš do čtvrtého až pátého tahu a pak nahodíš mágy zpět (záleží podle síly magie, vašeho nejsilnějšího generála se sekundární vlastností bílá magie a tedy jak dlouho se vám pozitivní kouzla udrží než klesnou pod 47%).
  • V pátém tahu před vstupem do labyrintu si na sebe ručně zakouzlíš štěstí.
  • Jdeš do labu se svým nejzkušenějším generálem z převážné většiny pro suroviny.
  • V pátém až šestém tahu (záleží podle rychlosti zaškolování) zapneš opět automatizaci kouzlení.
  • No a nyní už jedeš klasicky farmu dál a vyděláváš tolik zásob, kolik budeš pro odkouzlení potřebovat.


Ovšem vše nemusí být takto snadné a může dojít i k situaci, kdy se na tebe nepřítel zaměří a projede tě několikrát vojensky i se stroji, vyvraždí ti mágy a prokouzlí tě a to třeba i několik dnů za sebou. Pokud tedy dojde k vícenásobné destrukci, jedinou zbraní, která ti zbývá, je dostatek tahů. Pokud nemáš tahy víc jak jeden takový útok neustojíš. Každopádně postup klikání pak asi bude následující (vycházím z toho, že nepodceníte přípravu gubernátu na druhý den a máte dostatek prostorů pro lidi do profesí, pokud ne, nedá se svítit a stejně dřív jak třetí tah ty lidi nebudete schopni nahodit):

Než začnu klikat....
  • Pořádně si projdu gubernát a zhodnotím škody, rozmyslím si v náčrtu co je nutné opravit a co může počkat či co můžeš úplně vynechat a hlavně si řeknu kolik tahů na tu opravu budu chtět spálit. Pořád totiž musíš ještě myslet na to, že máš magii, na kterou si musíš vydělat a poté ji odkouzlit.
  • Podívám se co mi zbylo v gubernátu za zásoby a pokud mám Průsečík obchodních cest, vše prodám a počkám až se mi suroviny na trhu prodají.
  • Propočítám si, kolik mě bude stát první tah zásob (výpočet jak na to níže). Je třeba si také uvědomit, že popularita klesá víc při nedostatku jídla nežli při nedostatku zlata, a ještě méně se sníženými platy. Řešit tedy můžeme následující situace:
  • 1) zásob mám dostatek:
    Na jídlo mám, na platy taktéž. Není tedy nutné cokoliv řešit. Pokud máme popularitu pod 100, nastavíme platy na 50, jinak ponecháme 42 (se špatnou náladou 46). Zde již jen je nutné zvážit jak dalece jsem schopen před samotným schozením mágů odkouzlit negativní magii (je dobré si proto nechávat nějaké zásoby, jelikož s nahozenými mágy z předešlého máte mnohem větší sílu a tak i odkouzlení negativek není nikterak náročné na finance). Pro vás jako mágy jsou nejnepříjemnější negativky v tomto pořadí: stupidita, kobylky, mor, somnambul, špatná nálada, kastrace, smůla.
    2) zásob mám nemnoho:
    Bude tedy nutné sáhnout mírně i na popularitu. Na odkouzlení negativní magie můžeme v prvním tahu rovnou zapomenout, jen bude třeba propočítat spotřebu jídla a proti tomu stav kolik vyděláme a kolik máme na kontě financí. Necháme nákup jídla, ale jen postupně snižujeme platy na takovou úrověň, abych po odečtení nákladů na kliknutí tahu (jídlo a platy) od toho co vydělám a co mám na kontě, stále byl mírně v plusu. Aktuální pohyby financí lze najít v kolonce Centrála / Deatily. Doufejme, že máte dostatek škol (ideálně na efektu 65% s profesory) a eventuelně můžete mít i nějaké ovocné sady.
    3) zásoby nemám žádné:
    Pak je nutné zauvažovat a říct si: "nejsem já blbec, že jsem si nepřipravil prostory pro alchymisty společně s vědeckým výzkumem u této profese???" Každopádně pokud nelze nahodit alchymisty a popřípadě i farmáře, bude to krušné. Předpokládám alespoň, že jiné profese nahodit můžete, pak je tedy nahodíme. Platy postupně snižujeme až k nule a stále kontrolujeme aktuální stavy financí. Pokud stále i přesto na jídlo nemáme, pak zakážeme v automatizaci i nákup jídla.
    4) nemám Průsečík obchodních cest:
    Zde to již bez nějaké přípravy zvládnout rozumně odklikat ani nejde. Vskutku pro tyto případy se vyplatí mít vždy připravenou vědu u farmářů a alchymistů, včetně nějakých záchraných budek. Tratit na tom nikdy nemůžete. Pokud máme, pak jen zakážeme nákupy všech surovin na trhu a podle toho jak jsme na tom s financema i snižujeme platy dokavaď nejsme schopni bez dalších ztrát na popularitě kliknout tah (tedy dokavaď nemáme na platy). No a pokud připravenou záchranu nemáte, pak vás pánbůh ochraňuj!!! Podle stavu zásob budete muset nejdříve postavit nějaké budky pro farmáře a alchymisty. Vydělávat manu je hloupost když ji nemáte jak za výhodno prodat na trhu. Pokud se ale výrobě many nevyhnete, pak zakažte i její prodej a přes kouzlo Manamorfóza měňte manu na zlato (samozřejmě až potom co si některé z negativních kouzel odstraníte). Nemám-li ani zlato na toto, pak není co řešit a zakazujeme nákupy surovin na trhu a platy dáváme na 1 (vaše popularita pak neklesá o 11 bodů, ale jen o 10). Po kliknutí tahu pak máme nějaké finance, zastavujeme tedy do dílen k farmářům a alchymistům. Postupujeme dále až se dostaneme do labyrintu, kde nyní vyjímečně bereme zlato (pokud je někdo hodně odvážný, může i suroviny, ale mějte na paměti, že pokud najdete zbraně, do rozjezdu gubernátu vám to vůbec nepomůže a neprodáte je dříve než průsečík nepostavíte!!!).
  • Vypnu automatické kouzlení!!!
  • Nadlimity populace v kolonce Profese propustíme, abychom měli 99,98% populace. Pokud můj gubernát ale dostal i zlodějskou sodu a popularitu mám na nule, přebytky lidí nepropouštím.
  • Schodím všechny mágy (pokud na tom jsem bídně, jinak při vcelku slušnym stavu gubernátu si je nechám ať se rychleji zbavím negativek) a dám lidi do výdělečných profesí.
  • Zkontroluju speciální budovy a pokud mi chybí Radnice, Hospoda u Červeného draka, ve výjimečných případech mám-li obchodní pakty i Velbloudí stáj a dále Svatyně autorova bohatství, dám je stavět a umožňují-li mi to možnosti gubernátu, dám i více zedníků, abych tyto budovy postavil co možná nejrychleji. Z dalších pro mága jsou pak nejvíce bolestivé: Magická čočka, Průsečík obchodních cest, populačky (Vodárna, Norový systém, Kanalizace, Vodotok), časovky (Věž času, Palác času), Magické hradby a Domobrana.
Zavřu oči a udělám 1. tah....
  • Případné získané suroviny (pokud nevyděláváte přes alchymisty) opět hodíme na trh a počkáme až se prodají (ano....je to woser a trvá to dlouho, ale je to nutný - prvních 5 tahů je vždy nejdůležitějších!!!).
  • Opět si propočítáme kolik mě bude stát další tah, zda můžeme zapnout automatický nákup jídla (pokud jsme ho vypínali) a na kolik si mohu dovolit nastavit platy.
  • V profesích ať nemáš nezaměstnané lidi.
Teď už s otevřenýma očima udělám 2. tah....
  • Ekonomika by už měla být zisková, ale dokud nejsme stále schopní s platy na 50 zvládnout dokupování jídla, musíme počítat a přenastavovat platy.
  • Suroviny opět prodám na trhu a čekám až mi přijdou penízky.
  • Pokud nemám dostatek prostoru pro lidi, do profesí dle možností zastavím pár budov a přihodim tam lidi (vycházím z toho, že školy máte a není nutné je dělat).
Udělám 3. tah....
  • Opět prodáme na trhu suroviny a za utržené peníze, pokud máme nad nutné výždaje, něco poopravíme.
Kliknu další tah....
  • Jsem v pátém tahu a již můžu jít do labyrintu, ale ještě předtím....
  • nečekaně prodáme suroviny na trhu a zakouzlíme si štěstí.
  • Do labyrintu jdu se svým nejzkušenějším generálem a hledám hlavně suroviny, které následně prodám na trhu (nemám-li Průsečík obchodních cest, pak hledám zlato, za které neodkouzluji, ale zastavuji akry).
  • Nyní nejdříve mohu zapnout automatizaci kouzlení (pokud mi to šlape a nejsme na tom až tak úplně špatně, jinak až další tah).
Další popisky klikání jsou myslim zbytečné, jelikož se to bude lišit případ od případu. Základem ale je mít dost prostorů pro profese, hlídat si % u domů a univerzit (pokud na to vůbec je čas a finance to všechno zastavět) a rozmyslíme si, které speciální budovy stavět a které nikoliv. Pokud ale však nejsou finance, bez okolků se nebojte nechat některé pozemky nezastavěné. Ono důležitější než plná zastavěnost jsou tahy a musíte brát ohled na to, že když už nepřítel je při chuti vás ničit a vychází mu to, bude v tom zajisté pokračovat. Tak ať máte dost síly i pro další den se dostat z nejhoršího.

>> Výpočty

 

Pro výpočet, jak nákladné pro mě bude kliknutí tahu vezmu v potaz několik parametrů (předpokládám, že automatizace kouzlení je vypnuta - nepočítám s ní jako s cnákladností na kliknutí tahu):
- v Centrála / Detaily (dole položka Zisk) zjistím jak výdělečný, popřípadě prodělečný je můj gubernát
- zjistím kolik dostupných zásob máme v gubernátu (především aktuální stav zlata na vašem kontu, pokud máte suroviny, prodat)
- zjistím počet lidí v gubernátu (Centrála) a vím, zda-li jsem broug, nekromant (mám-li armádu, odečtu ji od celkového stavu populace) či jiná rasa
- ověřím, zda na sobě mám kouzlo kobylky či nikoliv (Centrála). Pokud ano, jak je silné (respektive kolik procent má). Normálně u všech ras kromě brougů je spotřeba jídla 1 za tah. Brougové mají spotřebu jídla 2 za tah a nekromantům armáda nejí jídlo vůbec. Čili do vzorečku se pak dosazuje spotřeba jídla + procento kobylek (názorně rasa lidé - spotřeba jídla 1 + procento kobylek 293% = výsledné číslo 3,93)
- v profesích zkontroluju zda mám nějaké farmáře, pokud ano, jaký mi dávají výnos
- zjistím cenu jídla na trhu (ne prodejní, ale nákupní cenu)
- vím, že na trhu je jídlo prodáváno po balíčcích po 10-ti kusech
- pokud mám zedníky, pak musím ověřit zda mám i kameníky a jaké výnosti z obou profesí mám
- pokud budu muset dokupovat kamení, zjistim cenu kamení na trhu (ne prodejní, ale nákupní cenu)

Základní výpočet nákladnosti tahu pak vypadá asi takto (zisk + cena za jídlo, pokud musím dokupovat):
(zisk) + (zásoby v gubu) - ( (počet lidí) * ( (spotřeba jídla za tah) + (procento kobylek) ) - (produkce farmářů) ) * (cena jídla) / 10

Přitom pokud ještě budu dokupovat kamení, musím přičít k nákladnosti za tah ještě toto:
(základní nákladnost tahu) + ( (výkonnost zedníků) - (výkonnost kameníků) ) * (cena kamení)




                                    Plánování magie
Magie je v Red Dragonu velmi důležitou věcí. Prakticky se dělí na pomocnou, kterou používají všichni a útočnou, kterou používají především mágové.

Magie pro všechny:
Všechny gubernáty na sebe kouzlí během míru i války podpurná kouzla. K tomu slouží automatizace kouzlení. Ve válečném stavu na sebe poslední tah každý zakouzlí štíty, ale ty by měli na každého zakouzlit mágové, takže pokud je málo peněz, nechá se to na nich. Podpurná magie se ve válce také omezuje, protože na ni často nebývají peníze a pracovitost nebývá tak potřebná.

Podpora Štíty
 Magické fluidum každý 1.-2.tah  Magické zrcadlo 1x na konci tahání
 Pracovitost každý 1.-2.tah  Vojenský štít 1x na konci tahání
 Štěstí každý 2.-3.tah  Antimagický štít 1x na konci tahání
 Dobrá nálada každý 4.-8.tah  Padlé legie (mágové) 2x na konci tahání

Mágové:
I pro mágy samozřejmě platí kouzlení podpory a štítů na konci tahání.
Mágové musí každý den války kouzlit na své magické paktaře štíty, to by se mělo zvládnout při zbrojení nebo dozbrojování. První dva až tři dny se kouzlí velmi intenzivní destruktivní magie, později je možná jen udržovací. Kouzlení by se mělo zvládnou za co nejméně tahů, přičemž by ale úroveň nákladnosti neměla přesahovat 500%.
Následující tabulka je pouze inspirací pro začátečníky, je zřejmé že v profesionálních aliancích může být postup odlišný a to zejména v počtu a pořadí kouzel a způsobu kouzlení. To už je ale věcí taktiky a sami jistě uvážíte, že zde nemohu zveřejňovat například taktiku naší aliance :o). Proto je dobré, když magické útoky plánuje zkušený imperátor a ostatní jen splní jeho příkazy.

Destruktivní magie 5x Ostatní negativní kouzla
5x Stupidita 5x Zpopelnit zloděje ( na Hobity, zloděje)
5x Uragán 15x Zničit zásoby ( na džiny i víckrát)
4x Stupidita Udržovací magie
5x Ohnivý déšť ( na džiny se nekouzlí) 5x Stupidita
5x Zemětřesení 5x Uragán
5x Dračí dech 5x Zemětřesení
5x Mor 3x Mor
5x Kobylky 3x Kobylky
5x Somnambul 3x Somnambul
5x Slabost 3x Slabost

Tabulka je uvedena pro kouzlení na nemagické rasy, na džiny se kouzlí asi o 1-3 kouzla více a ze začátku války se kvůli průchodnosti na každého kouzlí samozřejmě více kouzel. Dále si dejte pozor na Trpaslíky a Skřety, protože mají snížené počty limitovaných kouzel a na Obry je zbytečné kouzlit somnambul.
Když nemáte dostatek peněz, je možné kouzlit v menším počtu, nebo některá nedůležitá kouzla úplně vypustit, ale to nejdůležitější by mělo být vždy zakouzleno.
Největší mág-džin zpravidla kouzlí průraz na celou alianci, tj. na každého několik sad stupidity a uragánu. Ostatní si pak rozeberou jednotlivé členy pro destruktivní magii.
Než začnete, rozmyslete si, kolik asi chcete odehrát tahů, a podle toho si zjistěte, kolik tahů budete potřebovat na odkouzlení jednoho cíle. Snažte se ale šetřit. Během války bude také nutné několik tahů "nahodit farmu", aby bylo z čeho kouzlit, popřípadě se kouzlí s menší silou z toho, co vyprodukují druidi, ale tato varianta není možná pokud je potřeba maximální nasazení mágů.

To je snad všechno, co byste měli o základech magie vědět a zdokonalování je už jen a jen na vás.